کد مطلب:313349 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:230

ازدواج امیرالمؤمنین علی با ام البنین
پس از آنكه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به سوگ پاره ی تن و ریحانه ی رسول خدا محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم یعنی سرور زنان عالمیان حضرت فاطمه ی زهرا علیهاالسلام شهیده ی راه ولایت و امامت نشست، برادرش عقیل بن ابی طالب علیه السلام را كه آشنا به انساب عرب بود، فرا خواند و از او خواست برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند تا پسر دلیری برای مولا به ارمغان آورد كه سالار شهیدان حسین بن علی علیهماالسلام را در كربلا یاری كند [1] .

عقیل، ام البنین كلابیه علیهاالسلام را برای حضرت علی علیه السلام برگزید كه قبیله و خاندانش، بنی كلاب، در شجاعت بی مانند بودند [2] بنی كلاب از حیث شجاعت و دلاوری در میان عرب زبانزد بودند، و لبید درباره ی آنان چنین سروده است: «ما بهترین زادگان عامر بن صعصعه هستیم» وكسی بر این ادعا خورده نمی گرفت. «ابوبراء»، همبازی نیزه ها (ملاعب الأسنة)، كه عرب در شجاعت مانند او را ندیده بود، از همین خاندان است [3] .

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام این انتخاب را پسندید و عقیل را به خواستگاری نزد پدر ام البنین علیهاالسلام فرستاد. پدر، خشنود از این وصلت مبارك، نزد دختر شتافت و او نیز با سربلندی و افتخار پاسخ مثبت داد و پیوندی همیشگی بین وی و مولای متقیان علی بن ابی طالب علیهماالسلام برقرار شد. امام علیه السلام در همسرش عقلی سترگ، ایمانی استوار، آدابی والا و صفاتی نیكو مشاهده كرد و او را گرامی داشت و از صمیم قلب در حفظ حرمت او كوشید.



[ صفحه 59]




[1] تنقيح المقال: ج 2 صفحه ي 128.

[2] الاصابة: صفحه ي 375 ج 1؛ معارف ابن قتيبه: صفحه ي 92؛ اغاني: صفحه ي 50 ح 15.

[3] تنقيح المقال: ج 2 صفحه ي 128.